Ťažký týždeň

Ani neviem, prečo som dnes použila práve tento výraz, keď som si takmer odvykla používať slová “ťažký” alebo “náročný” a nahradila ich slovom “zaujímavý”. Ale tento týždeň je naozaj ťažký, z viacerých hľadísk.Od pondelka sa točím v jednom kole neustálych pripomienok ku kratšie alebo dlhšie prebiehajúcim udalostiam. Vrcholí príprava na lyžiarsky výcvik mojej triedy. Vrcholí tiež klasifikačné obdobie pre tých, ktorí nie sú spokojní s polročným hodnotením alebo z rôznych dôvodov neboli na polroku klasifikovaní. Vyvrcholila…

Jedna situácia mi obzvlášť leží v hlave. Stalo sa to včera, na špeciálnej porade konanej na základe dlhej diskusie na polročnej klasifikačnej porade. Mali sme odhlasovať vylúčenie žiaka zo školy. Druháka; to znamená študenta so skončenou povinnou školskou dochádzkou. Bolo mnoho dôvodov, prečo áno; tiež mnoho dôvodov, prečo nie. Napokon situácia skončila zásahom zo strany rodiča; bola podaná žiadosť na prerušenie štúdia zo zdravotných dôvodov.

Toho chalana som učila minulý rok. Takmer všetko, čo o ňom hovorili kolegovia na polročnej porade, sedí; je veľmi inteligentný, vystupuje arogantne až agresívne voči spolužiakom (a niektorým kolegom), nezapája sa do priebehu hodín alebo drieme na lavici (u mňa takmer nikdy, počula som od iných kolegov). Zo svojho hľadiska dodám ešte to, že má prehľad v mnohých veciach (a celkom neskromne dodávam, že niekoľkokrát si ma počas hodiny volal za svedka pri tvrdeniach, ktoré mu ostatní spolužiaci nechceli veriť). Niekoľkokrát odpovedal za mňa na otázku položenú iným študentom; stručne, k veci, s použitím správnych argumentov alebo dôkazov. Jednoducho veľa vecí vie. Je výnimočný. A patrí do skupiny obzvlášť nadaných študentov.

Druhá stránka veci je tá, že sa v škole nudí. (Niet divu.) Keďže od začiatku jeho štúdia u nás veci vedel (alebo sa o ne nezaujímal, ak neboli preňho prínosné), začal sa orientovať iným smerom. Istý čas sa preberala aj možnosť individuálneho štúdia s tým, že by si sám vybral predmety, ktoré by chcel navštevovať. Skončilo to ale inak.

Je mi to ľúto, keď vidím tých niekoľko faktorov, ktoré pravdepodobne prispeli k jeho ubitiu. Niekoľko kolegov v ňom vidí človeka volajúceho o pomoc. Človeka, ktorý prekročil isté hranice. A reprodukovane sa on sám vyjadril v istej situácii tak, že hlavnou príčinou je zlyhanie komunikácie.

Aké presné.

Neskôr v ten deň, keď nám už bolo oznámenie podanie horeuvedenej žiadosti, sa ma na ten prípad pýtali maturanti. Jedna dievčina vyjadrila presne to, čo behalo hlavou mne.

Nedalo sa mu nejako pomôcť?

To je otázka, ktorá ma zamestnáva. Môžem sa vyhovárať na to, že nikdy neprišiel za mnou, aby sa vyrozprával. Neviem zhodnotiť, ako sa do toho zapojili ostatní kolegovia. Neviem, aké možnosti sme ešte mohli využiť v tom zložitom tanci zákonných a povolených postupov. Nedalo sa mu predsa len ešte nejako pomôcť?

Alebo to, čo sa stalo, bolo naozaj to najlepšie riešenie?

Raz, ešte v prvom ročníku, som mu medzi štyrmi očami povedala, aby si nerobil zbytočné problémy. Ale rozhodovať zaňho, ktoré problémy bude považovať za zbytočné a ktoré nie, už nemôžem.

Môžem len konštatovať, že si želám, aby to všetko malo naozaj zmysel a pomohlo mu to.

(Venované J.D.)

5 thoughts on “Ťažký týždeň

  1. “Nedalo sa mu nejako pomôcť?”

    Nie dae, nedalo … šlus! … ( ak by sa dalo, dalo by sa, takto to prosto je tak ako to má byť a hotovo … tým nechcem povedať, že nemáme cítiť to čo cítiš ty, že cítiš pochybnosti, či si ozaj spravila všetko atd .. ale evidentne si spravila všetko … pre neho ( on nie je až tak podstatný keďže čítam tvoju úvahu ) a pre seba si tiež a ešte aj robíš ďalej … )

    Pekný deň prajem … 🙂

  2. Cez to vsetko si sa aj tak vynasnažila zabojovat
    koli nemu pre jeho dobro a on to určite vie, no však ináč by to vyzeralo keby tebe patrila ta skola a v nej ten ziak ! Hoci jak musíš zotpovedat skolským kritériam ktore sú v tvojej pŕaci a musís sa im ty tiež podriadovať. Zme nútený a z toho sa nevynikneme zme pozemsťania . Akurad že nám je ťažko ale to všetko predsa vidí superinteligencia ktoru si nedokázeme ani len predstavit , svätá trojica.
    Já som bol úplne sám od 1.A v učive tiež som
    nekomunikoval lebo som nechápal tolko učiv
    jeden za druhým . Z krátka na mne bola chyba
    ako tupec po vsetky tie roky a nie na uciteloch!
    Do dnes myslím na nich v dobrom boli Super!

  3. no…zazila som trochu podbnu situaciu, ale bolo to o skolkaroch a nie o stredoskolakoch…pomohlo ho ponopono…mlela som to vzdy asi 45 minut cestou tam….vzdy to malo velmi silny efekt a vzdy potom akokolvek som zaśiahla bolo ucinne…takzvany zloduch je momentalne uplne zlaticko….

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s