Zamestnávateľ? Zamestnanec?

Pracovno-právne vzťahy sú vždy jasne definované. Kto je zamestnávateľ a kto je zamestnanec – definície vyplývajú priamo zo zmluvy, ktorú podpisujú obe strany a tým sa zaväzujú dodržiavať ju. Povaha vzťahu medzi učiteľom a žiakom je z tohto pohľadu prinajmenšom podivná.

Po prvé, žiadna písaná zmluva sa medzi nimi neuzatvára. Ak by taká bola, potom úloha učiteľa je učiť a úloha žiaka je učiť sa. Jednoduché ako facka; učiteľ je zamestnávateľ, pretože zadáva prácu, ktorú má žiak splniť. Pokiaľ žiak nesplní zadanie, je to rovnaké ako keby zamestnanec nevykonával prácu, ktorú mu zamestnávateľ určil. Porušenie zmluvy. Bodka.

Zaujímavé je tiež odmeňovanie. Sú to učitelia, ktorí dávajú známky. Sú to oni, ktorí hodnotia pokrok svojich žiakov a tým pádom im akoby dávajú plat. Zamestnanci bežne svojho zamestnávateľa neplatia, funguje to naopak. Aj keď je pravda, že nepriamo sa každý zamestnanec podieľa na plate svojho zamestnávateľa. Možno práve tu tkvie tá moja dilema.

Vyplýva z učiteľovej úlohy priamo zamestnávateľská funkcia? Vyberá si učiteľ žiaka alebo žiak učiteľa? Alebo preformulované inak – vyberá si chodec cestu alebo cesta chodca? (Toto nie je z mojej hlavy, to je základná idea knihy “Sabriel” od Gartha Nixa. A možno aj on to má odniekiaľ z iného zdroja. 🙂 ). Je učenie pracovnou úlohou zadanou od toho, ktorý sa chce učiť, alebo je to zadanie na vykonanie práce pre učiaceho sa?

Je potom učiteľova chyba, ak sa žiak nenaučí to, čo by sa naučiť mal, pretože si nevykonal dostatočne dobre svoju prácu?

V živote sa učíme od všetkých ľudí, ktorých stretneme. V priamych interakciách, v reakciách na ich reakcie alebo podnety. Hovorí sa, že najlepšie človeka naučí sám život; práve to sa týmto myslí. Teda pokiaľ opomenieme vonkajšie faktory ako počasie, podnebie alebo prepad meny a bankrot. V tomto koncepte ale učenie prebieha skôr nevedome. Nemá určený presný cieľ. Chceme sa “niečo naučiť”, ale nevieme, čo to má byť a ako sa to máme naučiť. A žiadny z našich učiteľov nám nenaformuluje našu lekciu tak, aby bola na prvý pohľad zrozumiteľná. Učenie je už priamo v tom živote dosť náročné. A to pritom tam máme ako zamestnávateľ v danom okamihu nie oveľa viac ako jedného zamestnanca.

Ak to prenesiem do nášho školstva – je v poriadku, ak má jeden zamestnanec dvadsaťpäť zamestnávateľov naraz? Dokáže dostatočne dobre plniť úlohy pre každého z nich?

Každý žiak potrebuje individuálny prístup. Pretože každý z nich je osobnosť. Rovnako ako je osobnosťou každý učiteľ. Niektoré kombinácie si sadnú hneď alebo čoskoro a na niektorých treba pracovať. Dlho, dlhšie… niektoré budú fungovať iba za neustáleho vylaďovania. Limitujúce faktory sú v tomto prípade: 1) počet zamestnávateľov a tým pádom priamych nadradených, 2) čas vyhradený pre vyučovaciu hodinu, 3) čas vyhradený na prípravu na vyučovaciu hodinu, 4) obsah a rozsah učiva. Nehovoriac o nepredvídateľných záležitostiach ako príklad, ktorý funguje výborne v určitej skupine žiakov, ale úplne zlyhá v inej skupine žiakov. Alebo voľný deň. Alebo zastupovaná hodina. Alebo dozor, alebo zmena vyučovania. Alebo zlyhanie techniky. Alebo…

Zamestnávateľ je povinný poskytnúť pre prácu zamestnanca optimálne podmienky. Ak je to ale zamestnávateľ nedbalý, znemožní zamestnancovi vykonať svoju prácu dostatočne dobre. Tak ako zamestnanec môže byť lajdák, ktorý svoju prácu odflákne, tak môže byť lajdák aj zamestnávateľ. A asi každý vieme, že na to, aby pracovno-právny vzťah fungoval dobre, musia sa na dodržiavaní jeho pravidiel podieľať obe zložky rovnakým dielom.

Učiteľ je zamestnancom verejnej správy. Možno aj v tej triede je stále iba zamestnancom.

A záleží na ňom, či sa uspokojí s podmienkami, ktoré mu všetci jeho zamestnávatelia vytvárajú, alebo zabojuje o ich zmenu. Aj za tú cenu, že si bude musieť hľadať nových zamestnávateľov.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s